GossameR

Av M J - 11 november 2015 20:52

Jaha, igår gjorde vi precis tvärtemot tisdagen och gick under berget ist för upp på de! Vi besökte "Waitomo glowworm caves" låååång grottsystem som bildats i kalkstenen och är bostad åt tusentals lysmaskar :-) häftig upplevelse!

Sen satte vi återigen av mot Rotorua eftersom vi har kvar å se lite mer maorihistoria!

Började med att besöka Rotorua Museum
Lite klokare blev vi nog men i ärlighetens namn kan hjärnan bara bearbeta så många whakahakalaka ord åt gången så de är svårt få in allt ;-P
Byggnaden var lite speciell, lite tyskt alphus eller danskt korsvirke :-) typ..

Strosade runt lite i stan, ner till sjön å träffade dom svarta svanarna och vidare upp mot stadskärnan där vi hittade en irländsk pub å fick oss lite pubkäk å en guinness, hejja oss! :-)

Den här bilden var lite kul förresten
Sommarkläder och julgran, så uppochner!

Av M J - 11 november 2015 06:01

Sååå....uppkopplad :-D

Jaha, igår var vi då till Mt Taranaki eller på engelska; Mt Egmont.
När vi först kom till New Plymouth var de så molnigt att man inte kunde se berget, Samma på morgonen när vi vaknade och medans vi körde upp mot berget.

Tog en liten omväg och spanade in
Te Rewa Rewa bridge som dom är lite stolt över, ingen goldengate men en vacker bro!

När vi kom upp till turiststation vid Taranaki så valde vi ut en rutt som skulle ta oss ca 4 h och upp på drygt 1500 m.ö.h
När vi väl kommit oss upp (hej branta sluttningar!) behagade molnen skingra sig och vi fick en fantastisk vy över berget.
Så galet mäktigt!!!

Älskar känslan av att man inte är mer än den minsta myra som travar fram efter bergets fot ;-)

OCH vi träffade snö :-D

Mt Taranaki är en sovande stratovulkan och nr 3 i ordningen för området. Man kan fortfarande se rester av dom två tidigare.

Maoriernas legender säger att Taranaki från början låg inne i landet men förälskade sig i ett annat berg och hamnade i strid med ett tredje. Taranaki förlorade och med ett krossat hjärta gav han sig av ut mot kusten och i hans fotspår skapades floden och raviner....

Bilden ovanför är tagen ur fågelperspektiv (inte av oss :-P) ger en ganska bra bild av hur ensamt de reser sig upp ur landskapet :-)

Nere igen tog vi oss en välförtjänt kaffe och gjorde nya planer.
Eftersom wellington skulle bli för stressigt styrde vi norrut igen med Waitomo som mål för natten!
Väl där kilade vi upp till ett litet hak ovanför campingen för att pröva deras prisbelönta öl. Hamnade av slumpen utmed två svenska grabbar så blev sittandes med dom ett par timmar! Så igår nattsuddade pensionärerna :-) blev en riktigt trevlig kväll!

Av M J - 10 november 2015 08:32

Happ..

Vi tog oss upp för berget (ok, halva)

Och ner igen, mäktigt!

Sen styrde vi norrut igen då vi insett att Wellington blir för stressigt hinna med..tyvärr :-/

Nu bor vi på en camping i waitomo

tyvärr är jag som rubriken lyder rätt otålig ibland..

Därför försökte jag skriva in lösenordet till wifiet (som jag inte riktigt kom ihåg) 2347 gånger tills kontot låste sig..

....så....

Dessa rader skriver jag från Frans telefon så har inga bilder what so ever...

Men de kommer ett ordentligt bergs reportage..Typ imorn!

:-)

Av M J - 9 november 2015 08:04

Kom oss iväg från campingen i Taupo strax före 10, rullade ner till stan och besökte några affärer, blev varsit par solglasögon, en keps till mig och en T-shirt till Frans.
Efter det slet vi oss tillslut och styrde kosan mot New Plymouth.

Tog en liten avstickare till ännu en av inspelningsplatserna för Hobbit, den där dom träffar på trollen :-)

Gick att åka guidade turer för att se flera inspelningsplatser men vi nöjde oss med en ganska snabb kik :-)

Tror förövrigt att dom försöker spara pengar på att ha 100 på alla vägar utanför stan och slippa skylta så mycke.
Bilden ovanför är från just en 100 väg...
Hade man hålla den hastigheten hade man nog legat i botten på en ravin vid de här laget...

Nåja..vi anpassar oss efter väglaget så tog oss vidare ut mot kusten.
Gjorde ett spontant stop vid något som heter 3 sisters, en klippformation som ligger efter kusten och bara går att nå vid ebb, vilket de turligt nog var!

Det är riktigt häftigt här på västkusten eftersom stränderna är svarta.
Svart finkornig sand som värmde gött under tassarna!
Ser kanske gråmulet ut men var riktigt varmt även i luften :-)

Avslutade med middag inne i New Plymouth
Pasta med skaldjur, mums!

Blir en tidig kväll idag, imorn har vi planerat åka till Egmont nationalpark och vandra vid Mt Taranaki. Blir en heldagstur :-)

Har förresten fått lära oss att i maoriska ord/namn uttalas "wh" F, så tex Whangarei uttalas "Fangarei" :-) Nu vet ni oxå! :-P

Av M J - 8 november 2015 10:38

Jaha, snabba beslut som vanligt på morgonen!
Började med att bestämma att vi stannar ännu en natt här på campingen :-)
Sen passade vi på att boka en kajaktur på sjön kl 14, tiden fram tills dess fördrevs återigen i och utmed poolen...

Sen åkte vi ner till stan och "Taupo kajak tours" där vi återigen avskrivit ett företag skulden för vår eventuella bortgång. Vi var ett litet gäng på tot 6 personer med vår guide Laura. Utöver henne var det jag å Frallan, en australisk kvinna och ett skotsk par i totalt 3 kajaker.
Färden var ca 18 km t.o.r och tog oss bort till en klippa för att se maorimotiv inristade i bergväggen.

Vi pausade för kaffe och kaka på några hällar och sen paddlade vi tillbaka igen.
Hela sjön har kommit till av ett vulkaniskt utbrott så man kan säga att vi paddlat ovanpå en slumrande supervulkan.
Även bergstoppen till höger om den snötäckta är en vulkan som haft aktivitet senaste 3 åren...historiskt sett har Taupo haft vulkanutbrott med ca 1000 års mellanrum, nu är de 1800 sen sist så börjar vara dags :-)
Laura lugnade oss dock med att OM de skulle hända medans vi var ute skulle vi knappast hinna märka nått, kul tjej ;-)
Måste ju även nämnas att de snötäckta berget kan ses i sagan om ringen, då som Mount Doome :-)
Riktigt härlig dag ute på sjön med en svag bris och strålande sol...finns däremot en viss risk för träningsverk i armarna imorn ;-)

Var hemma på campingen igen vid 18
bestämde oss för att byta om och åka ner till stan för å käka middag.
Hittade en trevlig restaurang nere vid vattnet med passande namnet Waterside.
Blev varsin lammstek och en kall öl, gött!

Nu är vi åter nerbäddade i husbilen, slut som vanligt efter en fullproppad dag!

Natti natt! :-)

Höll ju på glömma!
Campingen har NZ största hoppmatta så vi ignorerade vår ålder och studsade loss tills vi mådde illa..för att vi kunde liksom ;-)

Av M J - 7 november 2015 09:37

Vaknade av att solen kikade in bakom gardinerna, käkade frukost och släntrade ner till poolen, life is good :-)
Myste i solen och badet ett tag innan vi duschade och styrde hotellet mot Rapids Jets kontor!
Fyllde i dom sedvanliga vi-kan-inte-rå-för-om-ni-dör-papprena och sen fick vi flytvästar och blev placerade i lilla båten med 500hk!

Sen susade vi iväg längs med waikato river!
Sjukt kul! Studsade å for å snurrade å blev blöta :-D
Stannade till här och där och kapten Dave berättade om floden, historia och filminspelningar som tagit plats efter den.
Tex The Hobbit och Yogi bear :-)
(vi sitter längst bak på höger sida)

Närvi var klar där åkte vi upp till en kraftdamm precis ovanför, dels för att få en närmre kik på den del dom spelade in Hobbit (2:an, scenen med tunnorna)
Och för att se när dom släpper på vatten, görs 3-4 ggr per dag beroende på säsong.

Väldigt vackert landskap!
(allt är vackert här)
Bild 1-2 är där dom spelade in the Hobbit
men före och efter vattnet släppts
och 3-4 är åt motsatt håll före och efter.
Mycke vatten är det! :-)

Återvände sen till campingen och gjorde ett snabbt ombyte, dvs tog av oss så mycke kläder som kan anses lämpligt (vaaarmt) och packade ryggsäcken med proteinbars och vattenflaskor, sen traskade vi iväg efter waikato riverwalk, en vindlande promenadväg längs floden som slutar uppe vid Huka Falls (vattenfall/fors)

På väg tillbaka passade Frans på att ta sig ett dopp i vattnet från en varmkälla som rinner ut i floden via en ångande bäck, rätt häftigt!
Tot blev det ca 2,5 h promenad = trött Mia och Frans!

Just ja!
När vi gick där efter vägen hörde vi två pojkar ropa att dom satt fast ute i strandkanten, dom hade simmat ut vid badplatsen, svepts iväg med strömmen och när dom väl fått tag i strandkanten igen var den täckt med björnbärssnår och dom kunde inte ta sig upp. (får hallonbuskar se ut som gräs, TAGGIGT!)

Vi kunde ju inte direkt ta oss ner till dom heller men från där vi stod kunde vi guida dom hur dom skulle simma för att komma till ett ställe ta sig upp så slutet gott!

Träffade dom igen på väg tillbaka (fortfarande badandes) å dom verkade vid gott mod och tackade för hjälpen :-D

Tillbaka på campingen igen tog vi oss en till runda till poolen, sen bytte vi om och åkte in till stan och tog en donken middag!

Återigen galet vackert nere vid sjön med maffiga Mt Tongariro i bakgrunden!

Nu är vi slut som artister så de blir en tidig kväll!

God Natt! <3

Av M J - 6 november 2015 09:15

Dagen har liksom bara blivit bättre!

Efter ridningen for vi som sagt mot Lake Taupo. Märks att man börjar komma söderut för landskapet börjar vara flackare och i horisonten skymtar snötäckta bergstoppar :-D

Hittade oss en camping med mycket trevlig pool och som grädde på moset valde solen stråla från en molnfri himmel och termometern visade +25 sååå
vi la oss vid poolen, å där blev vi kvar läääänge!

Medans jag var i badet passade en koltrast på att stjäla mitt äpple å mata sin avkomma, sötare tjuvar får man leta :-)

Tog sen en tur in till stan och handlade oss ingredienser till finmiddag, black angus filé, grekisksallad och pepparsås!
Plus en låda New Zeeland lager ;-)

Slog oss ner vid ett campingbord, spela lite kort, drack lite öl! Gött!

Gick sen till allmänna köket och började med middagen...vi har nu testat dela kök med ett franskt par och 4000 kineser
.......ehm.......
...om jag säger såhär...
Don't try it at home!

Herregud de var som att vara 5 och slåss om spadarna i sandlådan...nåväl frans är bra på att sätta ner foten å förklara gränser medans jag blir...lite mer apatisk å känner:

jamen-ta-allt-ja-äger-då-ja-åt-ju-igår

Meen..middag blev de tillslut!
Å jävligt god blev den!

Vädret tycks hålla i sig så blir nog kvar här en natt till, imorn blir det jetboat, kanske kajak å rätt säkert ganska mycke pool!

Natti natt!

Av M J - 6 november 2015 00:06

Morgonen spenderades på bästa sätt, i sadeln! Åkte ut till Lake Okareka där vi tillsammans med 3 guider gav oss ut bland kullarna. Frans på hästen Joe och jag själv på Alfie :-) En av Guiderna var svensk från sthlm, visade sig att hennes bror gjort gmu på i19 i boden...världen är liten :-)

Var ute ca en timme!

Nu går frans runt som en cowboy och klagar på att han har ont i rumpan *hahaha*

Vi gled in på BP å stal deras wifi och köpte kaffe, nu styr vi vidare mot Lake Taupo :-)

Il mio nome é Mia.
Mia é la Mia.

Jag heter Mia.
Mia betyder Min.

Det är jag.
Jag är min.
Och ingen annans.

Om du lägger en banan i en byrålåda och stänger, ligger den då kvar där?
 Ja, det är klart!
 Nej, den är borta..
 Det kan man aldrig säkert veta..