GossameR

Alla inlägg den 12 november 2015

Av M J - 12 november 2015 08:28

Eftersom vi inte ides ta in på camping natten till idag fulcampade vi vid blå sjön.
Sov sjukt dåligt eftersom jag är väldigt kass på att bryta mot lagen och låg där å lyssnade efter att polisen skulle komma å kasta oss i finkan *haha*
När ja väl somnat satte de igång å blåsa å regna så bilen gungade = Mia har varit rätt trött idag. Frans sov som en stock :-)

Idag fortsatte vi iaf utöka våra kunskaper om Nya Zeelands urbefolkning genom ett besök på Te Puia "living maorivillage".

Började med en guidad tur, vår guide hette Jojo och var störtskön! Bra med information, lätt att hänga med och med en stor portion humor. Nu har vi äntligen fått koll på att som Jojo uttryckte det "likt många kläder och leksaker är maorier med stor sannolikhet made in Taiwan"

Här i Te Puia finns landets enda skola för träsnideri som enligt tradition endast är öppen för män från maorisläktet ålder 18-30. På sidan om finns även väveriskola där dom lär ut fingervävning och hur dom flätar korgar av naturmaterial.

Jojo var fantastiskt duktig på att surra, så duktig att våran 45 min guidning tog 9 närmare 95 min. Men de var värt varenda minut, passerade även ett par gejsrar men var svårt se så mycke då den kalla luften gjorde att de bildades mycke ånga.

Efter turen gick vi vidare och såg en föreställning med sång och dans och den berömda krigsdansen "Haka" till Frans stora glädje, han har surrat om de sen vi kom hit :-)

Nu sitter vi åter i husbilen och regnet smattrar mot taket.
Har tagit oss längre norrut till Hot Water Beach som ligger strax sydöst om Coromandel...Kommer nog bli kvar i området tills de börjar bli dags styra tillbaka mot Aukland :-)

Maoriernas variant av härbre ;-)

Träsnideriskolan

Gejsrar kokande lera å krafs :-)

Konsert/uppvisning

Husbilshäng <3

[Bild]

Presentation


Il mio nome é Mia.
Mia é la Mia.

Jag heter Mia.
Mia betyder Min.

Det är jag.
Jag är min.
Och ingen annans.

Omröstning

Om du lägger en banan i en byrålåda och stänger, ligger den då kvar där?
 Ja, det är klart!
 Nej, den är borta..
 Det kan man aldrig säkert veta..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Guests 'n such


Ovido - Quiz & Flashcards