GossameR

Direktlänk till inlägg 4 november 2015

Onsdag dårå :-)

Av M J - 4 november 2015 10:12

Idag har vi varit till ett ställe som heter "Rainbow Springs"
Deras huvudsyfte är att föda upp kiwifåglarna som en del av arbetet att bevara arten. Riktigt intressant!
Tyvärr fick man inte fota inne bland dom levandes men fotade några i montrar.

 

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Dom arbetar så att dom samlar in ägg i de vilda och sen kläcker dom äggen och föder upp ungarna tills att dom väger ca 1 kg och då återförs dom dit äggen hämtades från.
Äggen är galet stora jämfört med lilla pippin.

 

[Bild]

Vi hade den otroliga turen att komma exakt när ett av äggen börjat kläckas så vi fick se en lurvig liten sak med låååång näbb ta sina första vingliga steg :-D
Dom ser så lustiga ut med sin långa näbb å smååå smååå vingar :-)
Ny Favorit!

Vandrade sen vidare runt i parken å kikade på dom andra djuren.
                 

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Avrundade med lunch på caféet.
Inte varje dag man har en and tiggandes vid bordet :-)

   


[Bild]

[Bild]

[Bild]

Sen letade vi reda på vår campingplats för natten.

Bytte snabbt om och hoppade i ännu en pool :-)
Nu ikväll har vi varit tillbaka till Rainbow Springs då ett kvällsbesök ingick i dagbiljetten så man fick chansen se kiwisarna trava runt i sina hägn (aktiva i skymning)

alltså man måste se dom!

Så underbara små saker <3

Imorn blir det Redwoodskogen! :-D


Over and out från Rotorua :-)

 
 
Ingen bild

JannaT

4 november 2015 17:32

Hej NZ!
Blir avis på er som sett levande kiwis, t.o.m födas. Hur stora är dom? Förstår att de blivit Mias favvo. Vet ni vad det var för art av papegoja? Verkar stor och kraftig.
Ser fram mot nästa bildsvep.
Allt väl här och på Krokforsv. Texas hälsar att han mår gott.
Puss-Kram!

M J

5 november 2015 06:42

Ja de var häftigt! Guiden påstod att han aldrig varit med om en klackring under en tur tidigare å att vi skulle känna oss speciella :-) dom väger 3-4 kg som vuxen, ser ut som lurviga dinosauriefåglar när dom luffare runt, å fort går de! Kan lätt springa ifrån en människa :-)
Gojjorna var Kea (grönaktig) å Kaka (rödbrun). Pussa på T från oss! Vi saknar honom, å alla er andra såklart

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M J - 24 november 2016 14:48

Även om den varit motvillig stundvis Så verkar de som vintern är här Äntligen :-) Jag å lillebror har varit ute å rastat själen 1 dryg timme på skidor genom skog å mark Ja jag alltså...lillebror har mest sprungit! Fick vända när vi kom til...

Av M J - 10 november 2016 23:18

Snön är här...Antagligen inte för att stanna ännuMen den är härSom en sorts förrätt Jag gillar snöDen lägger sig som en vit lugnande filtSuddar ut alla vassa kanterDämpar ljudGör allt vackertIgår fick vi hem T igenI en liten liten lådaSå väldigt jobb...

Av M J - 8 november 2016 16:31

En hel vecka har snart gått. Känns som en evighet. Och ändå igår. De är tomt här hemma utan någon som kommer smygandes i trappen 4.30 på morgon när jag ska till stallet och resten av huset sover...ingen som står där i trappen å viftar försiktigt...

Av M J - 5 november 2016 19:16

Tre dagar har gått utan dig här.Har inte kunnat förmå mig att skriva.För att det gör för ont.Tiden läker sår.Så är det.Men precis det kommer det att ta.Tid.Saknar dig så sjukt mycket.Mer än jag någonsin saknat något.Någon.Ingen gul varg som stort vif...

Av M J - 2 november 2016 10:14

Så var den här. Dagen jag fruktat i 11 år. Dagen då du måste lämna oss. Och jag vara kvar. Det gör fan bara ont. I varje liten cell. Du är för fin för det här. Inifrån och ut. ..Jag Älskar Dig.. För alltid ...

Presentation


Il mio nome é Mia.
Mia é la Mia.

Jag heter Mia.
Mia betyder Min.

Det är jag.
Jag är min.
Och ingen annans.

Omröstning

Om du lägger en banan i en byrålåda och stänger, ligger den då kvar där?
 Ja, det är klart!
 Nej, den är borta..
 Det kan man aldrig säkert veta..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Guests 'n such


Ovido - Quiz & Flashcards