GossameR

Alla inlägg den 6 januari 2009

Av M J - 6 januari 2009 12:14

 För er som känner mig så vet ni ju

att tårar är nått av det absolut äckligaste jag vet

varför kan jag inte svara på men så är det iaf

så man kan ju gott undra varför 17 jag gräver i det här

så här i lunchtider och allt 


men hur som helst..


Gråt är ett emotionellt betingat beteende hos människan.

Beteendet, som har en kommunikativ funktion,

är endast delvis viljestyrt och består av en kombination

av tåravrinning från ögonen, speciellt andningsmönster.

Ibland förekommer ett ljudligt läte,

vilket ofta blir mer påtagligt om den gråtande försöker prata.

Det speciella mönstret i andningen består av att framför allt

utandningsluften pressas fram stötvis

på ett sätt som påminner om det vid skratt,

varvid upprepade, korta kluckande och

frikativa ljud uppstår i de övre andningsvägarna,

då stämbanden försöker parera de plötsliga avvikelserna

i luftströmmen. Den kraftiga tåravrinningen får ofta

den gråtande att då och då snörvla,

det vill säga göra en kraftig viljestyrd inandning

genom näsan för att förhindra utrinning genom denna.

Gråt kan också framkallas på grund av smärta.

Gråt framkallas framför allt av negativa känslor,

exempelvis sorg och förtvivlan,

men kan även framkallas av oerhörd lycka

eller andra starkt upplevda känslolägen.

Förutom att ha en rent informativ funktion

för bevittnande personer väcker gråten

ofta medlidande hos dessa, vilket kan gynna den gråtande

och därmed torde vara den främsta funktionen.

Precis som skratt och gäspningar tenderar gråt

vara socialt "smittsamt".


Summa summarum

Vi gråter för egen vinning

för att det kan gynna oss

kanske i en underdådig situation

lite som hunden lägger sig å visar magen kanske?

glädjetårar då? jaa..svårt hålla känslorna i styr

eller inte vet jag..verkar iaf som nått vi kunde vara utan

man lär sig nått varje dag, so no more tears then

fast det stämmer ändå inte...vi gråter ju i ensamhet oxå

hur tusan skulle det gynna en..

faan..fundera mera kanske

gör om gör rätt


lunch!

Av M J - 6 januari 2009 11:45


 -----

somehow you always manage

to put the P into pain

It's not a bad description

on how you slowly drive me insane

And you see it's not me

living a lie or chasing a dream

it's you painting the monday

into bright colours, yes it seems

Seems like the perfect way to pull me up

but I wasn't even down

so I beg you please stop

Stop intruding my everyday life

Stop telling me stories

Stop twisting that knife

Cause I'm alright

It'll be ok

just leave me alone

stay out of my way

-----


funderat lite på det här med tårar

varför gråtet egentligen människor?

alltså...vet man verkligen varför?

sammankopplat med vårt känsloliv på något vis

men vaaaarfööör

skulle det spela någon roll om vi inte hade förmågan

spelar det en fysisk roll?

det här måste nog googlas..

i jakten på ett svar ;)


Presentation


Il mio nome é Mia.
Mia é la Mia.

Jag heter Mia.
Mia betyder Min.

Det är jag.
Jag är min.
Och ingen annans.

Omröstning

Om du lägger en banan i en byrålåda och stänger, ligger den då kvar där?
 Ja, det är klart!
 Nej, den är borta..
 Det kan man aldrig säkert veta..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Guests 'n such


Ovido - Quiz & Flashcards