GossameR

Alla inlägg under januari 2009

Av M J - 27 januari 2009 11:28


Japp..då va man åter i vardagen

känns..mjaa..både och antar jag

kan inte bestämma mig om det är tungt å vara tillbaka i rutinen

eller om det är glädje över lugnet och den trygga tillvaron (på nått vis)


även sista sparvrundan gick fint

satt utmed en liten kvinna som undrade om

jag inte ville ha på lyset, varpå hon tände både min och hennes lampa

"för att spara dina ögon om du vill läsa" hette det

Insåg dock rätt fort att det nog hade mer å göra med hennes stickning

som fort packades upp än någon oro för min syn :)

oh well...tyst och beskedlig var hon, fattar ni att jag faktiskt

inte utsattes för en endaste snorunge på hela min resa

fantastiskt!

Det enda som oroade lite var när det var dags för landning

och den lilla varelsen utmed mig idogt forstatte stickandet

jag menar..handbagaget ska under stolen framför, av säkerhetsskäl

och jag kan just tänka mig vart stickorna skulle hamna in case of emergency

försökte lugna mig med att dom antagligen inte skulle nagla sig in i mig om nått händer, utan i den som faktiskt höll i dom.

Det gick sådär..

Men ner kom vi, safe and secure (fast det har ni väl redan räknat ut)

Jag VET att jag sa att rädslan mildrats..men jag kommer nog aldrig kunna kliva på ett plan utan att se på mina medresenärer och tänka

"jaha, så det är så här dom ser ut, dom jag ska dö ihop med"

Thats just me..


Så nu är stallet avklarat och det blir dusch och sen jobb

känns lite suck iaf..

vardagen den grå...here i come


Men jag har en ny utmaning..att hålla denna blogg vid liv

går det verkligen hålla den intressant?

småstadsbo som man är och allt..


time will tell..


tack för alla besök so far =)

Av M J - 26 januari 2009 16:40


ursäkta hittepå tyskan..den bara kom =)

(rätt vad det är var det jackpot)


Då var man åter på svensk mark

tog en stund att ställa om öronen till helsvenska

dom första minuterna hade jag liksom svårt fatta vad folk sa

och framförallt läsa svenska butiksskylltar

dom vart mycket förvirrade på engelsk ton

Men ja..nu e jag återställd och har  precis

petat i mig ett orginalmål på max

Sveeeensk hamburgare, jag säger bara yum yum yum

Överdrev dock min hunger en bit så nu e jag så mätt

att jag nog får rulla till gaten sen..


Dagen då..


Vaknade runt åtta..mitt rum var KALLT

madrassen hade tappat en del luft så den hade

liksom sjunkit in i mitten och bildade tillsamans med filtarna

som ett litet bo, det och vantar och mössa var nog vad som

räddade min sömn..riktigt bra sov jag faktiskt

bara lite kall om nosen då jag vaknade :)


Tuffade iväg mot flygplatsen

då bussen körde upp mot monsterbyggnaden

(även känd som dublin flygplats, ja! jag är småstadsbo)

svek modet en del..Shit! vad är det här för en gigantobyggnad?

Har jag verkligen varit här förut?

När jag annlände för ca en vecka sen så var jag ju inte ensam

och följdaktligen inte heller särskilt uppmärksam på min omgivning.

Hur i (censur due to känsliga ögon) skulle jag hitta?

Väl inne lugnades jag dock lite, där var ju det bekanta golvet

från konsums stenålder (jamen typ) och det verkade trots allt vara en

av få platser irländarna faktiskt insett fördelen med att skylta.

Resten var enkelt, säkerhetskollen var lite hårdare än svenska.

Av med både skor och mössa

*ånej*

jag som sovit i den och sen klev upp och for..

Kvinnan som jobbade i kontrollen kunde inte hålla tillbaka ett litet skratt men det var av det medlidande slaget så kunde inte mer än skratta med henne och försöka ruffsa till min kaluffs bäst det gick =)


Flygturen gick bra, det var klart större delen av vägen

och fantastisk utsikt över skottska höglandet och norska kusten

man blir ju halvt religiös där uppe..

känns som lite av flygrädslan försvunnit..ett lugn har tagit dess plats.

det är ju faktiskt mitt eget val, antingen flyger jag, eller så är jag hemma

Sätter jag mig då i en av dom där bevingade plåtsparvarna så är det ju med alla risker inkluderat, å skulle det vara så att det faktiskt gick åt h-vete så fine..då vore det inte mycke annat än att lugnt invänta slutet..

hur makabert det än må låta..

Varför har man förresten en flytväst under sätet?

skulle de vara lugnande?

kraschar vi mot marken så hjälper den föga

och hamnar vi i vattnet på våra breddgrader

ja då försäkrar den en om att man slipper drunkna

och istället får äran att frysa ihjäl...


nä jag vet inte...ge mig då heldre en fallskärm

more useful på nått vis..


Nu ska jag fördriva tid så som den bäst fördrivs

då man är fast på en flygplats

21.00 går nästa sparv


Vi kanske hörs ikväll då


-lite flygbilder-


Av M J - 25 januari 2009 23:36


kväll...

packat det jag kan inför hemresan imorn

kluvet kluvet...längtar hem till kak och alla

men visst hade det vart underbart få stanna lite till

se lite mer..men de kommer kanske fler tillfällen i livet

jag hoppas det..


dagen har varit lugn..vi tog oss in mot city vid två

solen sken på förmiddan men bara för att lämna över åt molnen

då vi väl kommit oss ut..lite trist men å andra sidan ska jag inte klaga

känns som jag haft oförskämt bra dagar här..

Tog en sväng förbi turistbyrån som ligger i en fd kyrka

lite underligt..men maffigt..

Då regnet sen började strila letade vi oss mot Temple Bar området

och sladdade in på The Quay Bar där det var live musik

2 urmysiga irländska snubbar som lirade gitarr och fiol

och skämtade så skratten rullade konstant..urmysigt =)

Tog varsin pint och halkade vidare över till legenden

The Temple Bar

Varsin pint till i väntan på livemusiken som skulle bli

och aldrig blev..så vi  letade reda på lite käk

vart fish n chips på ett snabbmatställe innan vi travade tillbaka

10 min svarade bartendern då vi undrade när tusan nån skulle börja spela

och typ..30 min senare..

ja då dök det upp några med gitarr, dragspel och fiol..

Det bjöds på traditionell irländsk musik, härligt men inte lika glatt som det vi lyssnat på tidigare så efter en stund tröttnade vi, gjorde ett nytt försökk på The Quay men nu hade musiken bytts ut till en ensam ttrubadur som sjöng cover efter cover..kändes som att man får nog av det i landet falukorv så vi tackade för oss och LUASerade oss hem igen.

Film och godis vart det..mys =)


Nu har jag då precis packat allt jag kaan och ska göra mig redo för sängen.

Elementet i min lilla glaskupa har gett upp så det är väl en sådär..ja..

12-13 grader här inne..så det blir full påklädnad inatt och 3 filtar!

Nu finns det vissa...ja..hönsliknande figúrer som läser detta och tänker

"men herregud, kan du inte sova någon annan stans då?"

Å jo..visst kunde jag ju det, men då blir det vardagsrummet där nere

och det är inte många grader varmare plus att jag blir väckt före fan då dom andra drar till jobbet..så nej, jag sover fint här

Med vantar å allt..


Ska bli skönt återse min lilla mjuknos och fotvärmare

har saknat honom så, var eviga stund..


Sist vill jag nämna inlägget från moster

Tack =) vart så glad då jag läste det..

jag tänkte att "ja, rätt modig är jag nog"

hihi =)


idag ger jag er Tempel Bar


Natt och på återseende på Arlanda!


Av M J - 25 januari 2009 01:15


skulle ju lägga ut sötbilden på kaksmulan

Loreena som  fotat

han e ju bara vackrast =)


*sakna*



Av M J - 24 januari 2009 11:26

 ...i'm in looove...

 ---------------------------------------

tjohopp!

Även idag strålade solen, fantastiskt..

jag menar..Ireand you impress me!

här hade man väntat regn dagarna i ände

men icket! sol sol sol...

det kommer antagligen vara STORM då jag ska hem

men men,..det tar vi då det kommer.


Så...


Idag har vi vart på utflykt..tog oss inte riktigt iväg som tänkt

men ialla fall i någorlunda tid..

Började med att LUASera oss in mot city

och där bytte vi till DART tåget och for söder ut längs med kusten

Uuuuunderbar utsikt..sol, stränder, havet,fåglar...you name it

Skuttade av i den lilla orten Blackrock för ett besök på dess loppmarknad

markanden var väl..ja..sådär..lite tunn...

men passade även på att snurra nått varv i centrum å kika lite

söt kyrka hade dom...som alla andra irländska orter =)

Any ho..satte oss på DARTen igen och tuffade vidare mot Bray

ännu en söt liten ort längs kusten

Yrade runt ett tag i jakt på turistbyrån

tog en fika, såg några kyrkor

ett underligt McDonalds

och till sist så hittade vi den

Tourist office i Bray


Visade sig att det gömde sig i ett litet gult hus

och vi var ett tag oviss om hurvida vi skulle

hamna i ett turistkontor eller någons vardagsrum

Turligt nog vart det de första alternativet

och en söt liten trevlig kvinna förklarade hur vi skulle ta oss till

Enniskerry och Powerscourt Estate

Såå...vi bussade iväg vidare mot det som hela tiden varit vårt mål..


Stället består av ett stort gods samt en stor trädgård.

Huset ritades på 1730 talet men renoverades kring 1970

efter att det eldhärjats.

Det var en så sjuuukt vacker plats och hit MÅSTE jag tillbaka

Trädgården rymmer en japansk del, en italiensk, flera små dammar

fontäner, stora grönområden, djurkyrkogård, rododendron odling

majestätiska träd (största tallarna jag sett)

och underbar utsikt över dalen och Wicklw Mountains..

Inne i godset huserar flera butiker med allt från inredning till mat

och man finner även café och restaurant.

När klockan började närma sig stängning så traskade vi iväg

ner mot byn, dvs Enneskerry..alltså KÄRLEK

Sötaste lilla byn ever!

Vi släntrade in på ett litet matställe som hette Poppys

och tog varsin varm choklad i väntan på bussen tillbaka.

Solen övergav oss strax efter vi anlände till parken

så man kan väl säga att det var..ja..

mindre varmt då vi traskat runt i det gröna.


Väl hemma i staden igen så bestämde vi oss

due to total nedkylning för att stanna hemma ikväll

klockan han dessutom bli så pass att vi antagligen

hade missat all livemusik what so ever.

Men imorn..då jävlar =)


nu ska jag leta jobb å hus i Enneskerry ;)

sen blir det sängen..


Kram och natt!


lite bilder från dagen...


Av M J - 23 januari 2009 23:40


dagen idag finns inte mycke säga om egentligen

vaknade runt tio, solen sken

men ändå kände jag inte så mycke för att bege mig till centrum

beslutade mig för att stanna hemma å dagen har ägnats åt

bokläsning, så nu e Jane Eyre avklarad, Gösta Berling here I come

det var ialla fall ett mycket skönt beslut att stanna inne

släpade ut min stol där runt lunch och läste vidare utomhus

det blåser ju KONSTANT så efter att ha brottats med vinden

i typ en timme om vem som egentligen skulle ha täcket

så gav jag upp och vände in igen..

Duvan Valiant besökte vårat tak och i ungefär

30 minuter spatserade han fram och tillbaka

utanför min lilla glaskupa med huvudet i ständig rörelse

sådär som bara en duva kan röra sig.

Jag tror egentligen inte han hade planerat sin avfärd

men han hoppade upp på takkanten å sen skötte vinden resten.

Det var kul så länge det varade =)


Vi har faktiskt lyckats laga riktig middag idag

lasagne med svamp å saker..riktigt gott blev det.

Senn blev det film (as always) samt lite planering av morgondagen

Så planen ser ut som så att vi ska försöka ta oss ur huset runt tio

och ta DART tåget söderut.

Till kvällen blir det en pubrunda för lite livemusik

kan ju bli trevligt =)


jaa..det var dagens rapport..saknar min vän

..massor..

tänker på jordgubbskräm..vet inte varför

det för osökt mina tankar vidare till sandskär

majbrasa och grillkorv..

underligt

mitt i allt dyker det upp ett ansikte

ett ansikte som lämnade många frågetecken

I think it's time to sleep..


Dröm sött!


I present to you...


VALIANT!!


*tada*


Av M J - 22 januari 2009 23:32


Sammanfattande av dagen dårå


solen sken som sagt då jag slog upp ögonen

och otroligt men sant så fortsatte den ostört med det

ända fram till till eftermiddagen någon gång

due to the weather så beslöt jag mig för att styra mot Phoenix Park

som för övrigt är största stadsparken i Europa

såååå underbar oas =)

Jag var helt vild av lycka då jag vandrade fram å solen sken

passerade till och med nån form av blomande buske

att åka hem till vintern känns avlägset..jag vill inte alls

vill oxå ha gräs å blommor å värme å ja...VÅR

med våra mått mätt

Det var hur som helst medicin för själen

och vore det inte för allt folk

så hade jag antagligen kramat ett träd eller två..


Parken är på mer än 1750 tunnland

och innehåller allt från cricket och polo banor

till Dublin Zoo och Ashton Castle.

Man hittar bland annat Wellington Monumentet

som är Europas största Obelisk

Påvekorset, ett 27 meter högt kors i rostfritt stål

på den platsen höll påven mässa 1979

En tredjedel av öns befolkning var där och såg honom

och det är nog inte många länder som kan skryta med det =)

Ganska i mitten av parken finner man Phoenix Monumenten

överallt står det att läsa  att parkens namn

inte har något samband med fågel Fenix

ändå finner jag mig  själv nedanför ett

monument som i toppen pryds av...just de

Fågel Fenix

Irländarna förblir ett mysterium ;)


När jag kände mig färdig parkad så travade jag iväg mot city

tog mig till Christ Church Cathedral

År 1038 stog här en kyrka av trä som vikingarna lät bygga

Den förstördes dock 1172 och istället byggdes en i sten

Rätt över det gammla...så om man grävde skulle man nog finna

men det är ju lite svårt nu..

Stegade vidare mot St Stephen's Green

och tog  en liten runda där

mysig park men inte så stor

å inte så..ja nyskapande

om det nu är det man kräver av en park?

Tog mig slutligen till mataffären och kom hem rätt tidigt

Kvällen har varit film och prat =)


Får se vad jag ska hitta på imorn

St Patrick's Cathedral kanske..

Måste iaf in å ta ut pengar för på lördag blir det utflykt =)


Den här resan är visserligen en resa till en Europeisk huvudstad

men det är oxå på nått vis en resa till mig själv..för å bli lite djup :)

Älskar all tid jag har med mig själv, det hinns med mycke funderande

och det kommer upp en hel del till ytan..

samtidigt känner jag att jag bara hinner skrapa på ytan

det behövs mer..jag har egentligen bara väckt mer frågor

fast frågor jag inte visste fanns..och som jag hoppas kunna svara

någon gång...


Mot min uppblåsbara säng =)

Av M J - 22 januari 2009 10:51


SOOOOOL

fast ja..vi vet ju alla hur det blev med det sist

så vi ska nog inte ropa hej innan vi e över ån

I'm doing it again..jag-vi..shit the same

men det e ju skönt att jag inte känner mig ensam  ;P


Det här lilla landet har verrkligen INGET miljötänk

sopsorteringen består bland annat av en behållare för kartong/plast

det är ju praktiskt...och ALLT är packat hundra gånger.

Vill man ha en hederlig chipspåse så upptäcker man snabbt att

innuti den så finns det 6-8  bäbis påsar, allt e liksom packat

i en förpacknig som kommer i något sorts hölje..

En tub med tomatpure ligger i kartong

och brödet är i en plastpåse och sen i en plastlåda

Någon behöver  ta tag i det här!

På tal om chips så går det knappt hitta lättsaltade här

däremot är dom otroligt glada i salt and vinegar 

Tänkte att jamen vad tusan, det kanske inte är så dumt

och köpte mig en tiny bag (man e ju inte dum)

Det jag lärde mig av det var att det är precis så äckligt som det låter

jag äter hellre en skål ärtsoppa med arsenik

så det blir nog lite lugnt på chipsfronten till hemkomst..


Nu ska jag ut


Hej!

Presentation


Il mio nome é Mia.
Mia é la Mia.

Jag heter Mia.
Mia betyder Min.

Det är jag.
Jag är min.
Och ingen annans.

Omröstning

Om du lägger en banan i en byrålåda och stänger, ligger den då kvar där?
 Ja, det är klart!
 Nej, den är borta..
 Det kan man aldrig säkert veta..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Guests 'n such


Ovido - Quiz & Flashcards