GossameR

Alla inlägg under januari 2009

Av M J - 21 januari 2009 23:31


Såg film halva natten igår ju

vilket slutade med att jag inte vaknade förän efter tio

och insåg att jag sovit halva filmen

så morgonen fick börja med att se klart Spanglish

Jag AVSKYR verkligen Adam Sandler

Vad är det för fel på karln?

njae..


Any ho..


Masade mig ner till dushen

här funkar det så att man måste vrida igång en timer

ca 30 mnin före man tänkt duscha

energismart..svårplanerat

var hur som haver alldeles för otålig

så det vart en..mja...halvvarm...dusch

sen lunkade jag iväg mot Guinness huset

till min stora glädje var det både nära och lätthittat

fattar verkligen inte min felnavigering första dagen

jag som alltid brukar hitta runt...weird...


Byggnaden är iaf 7 våningar hög och innuti

är den designad som en gigantisk pint,

14,3 milj pints skulle gå i om man fyllde den

impresive

Utställningen består av tillverkningsprocessen

hur flaskorna sett ut genom åren,

reklamen, hur man har fraktat mellan länder

hur man tillverkade trätunnor..ja..allt om guinness historia


Reklamen var lätt roligast...

älskar deras posters där det står

"GUINNESS, IT'S GOOD FOR YOU"

haha...försök den i Sverige säger jag ;)


Sist och högst upp nådde jag Gravity Bar

på topp på många sätt och vis

Med en full pint i näven och panoramautsikt över Dublin.

Någon form av Eufori var det allt..

kanske var det rent av frihetskänslan som smög sig på,

lite som att vara uppe i sin glaskupa, bara lite mer sällskap

just fantastic som irländarna nog skulle säga

Vart iaf kvar rätt länge med min bok och musiken

tog mig till slut ner till souvenirshoppen =D

bidde en mössa (har lika slarvat bort the old one) och en magnet (så klart)

riktigt turistig kände jag mig...

försöker förresten ta mig lite i kragen på den fronten

jag e så otroligt löjlig..tänker hela tiden


"jag kan ju inte fråga om vägen, då tror dom ju ja e turist"

jag kan ju inte hålla på å fota, då tror dom ju jag e turist"

"jag kan ju inte irra runt med kartan, då tror dom ju..."


ja ni fattar

arbetar som bäst på att släppa den fronten

eftersom HALLÅ!!!

Jag ÄR turist..å de e faktiskt trevligt med minnen

å det går så mycke snabbare använda kartan eller fråga

an att låssas hitta...för det går sådär kan jag erkänna

nåja..det tar sig iaf =)

Har gått lite bättre idag på please å thank you fronten

tror fortfarande jag retar gallfeber på dom när dom kör med

I'm sorry...och jag..istället för att be om ursäkt tillbaka

istället kontrar med "thats ok"

ouppfostrad var ordet...men jaa..även solen har fläckar =)


Nu ska jag sova, imorn blir det nog en kyrkrunda

eller park...beroende på väder...


God afton!

Av M J - 21 januari 2009 02:06


SUCK


alltså jag skrev ett toklångt inlägg som redogjorde

dagens eskapader..men ja...ett feltryck

and it all went away..

nun orkar jag inte skriva om allt..

för det börjar vara sovdags i dublinland

eller ja..det var det nog för ett tag sen iofs..


följde iaf min plan med att åka in mot stan

tyvärr lät den stora  solen sig enkelt motas undan

av stora lurviga regnmoln så det har varit en blöt dag

och en ganska blåsig dag..

Tog först en sväng till national museum of ireland

sedan vandrade jag vidare längs liffey men på grund av vädret

så bestämde jag mig rätt fort för att leta mig till dom olika shoppingcentrumen..större delen av dagen har tillbringats på café

läsandes bok, skrivandes och smygtittandes på folk.

Precis som planerat =)


Konstaterade rätt snabbt att precis som jag kan tycka att engelsmännen och irländarna kan vara fanatiskt övertrevliga så finner dom nog mig fantastiskt O-trevlig..

Jag fööörsöööker verkligen hiva in en massa "please" och

"thank you verry much" men det faller sig liksom inte naturligt.

det blir mer någon form av;

"I'll have a regular...eh...oh...please thank you?"

Och även om det skulle vara JAG som hoppar ut mitt i deras väg

så är det fortfarande DOM som kommer överösa mig med ursäkter..

vet inte om det är vi svenskar som är otrevliga, eller britterna som ägnar

allt för mycke tid på onödiga småfraser?


Kvällen blev två filmer, uppföljaren till den vi såg igår

samt SATC the movie...ingen bjöd på någon skräll

men trevlig underhållning :)


Imorn blir det guinness =D


Nu ska jag sova

Ni får St Stephen's Green shopping centre samt Gonatt i glaskupan!


Cheers!

Av M J - 20 januari 2009 10:25


Väcktes av en stor snäll sol som försiktigt klappade mig på kinden

och liksom viskade åt mig

"stig upp kära du, de är en vacker morgon"

Så ja..jag halvlöd och sitter nu upp i min säng med datorn i knäet.

Studerat kartorna noooga noooga och dagens tripp blir

som tidigare nämnt att ta LUAS till Heuston och sedan promenera

över River Liffey för att göra södra sidan av staden.

Får se vad jag hittar på, finns en hel del kyrkor att kolla in

samt några museum och parker.

Mitt huvudmål med dagen blir att lokalisera en Euroflorist butik

å jaaa...att hitta affären där jag ska träffa Emma då..


Hoppas ni har det bra hemma i landet lagomt ;)


Kramar till alla som vill ha en!

Av M J - 20 januari 2009 01:04


Kväll igen och tryggt ihopkrupen i min lilla glaskupa

hihi, jag e lite som en guldfisk..eller kanske ett bi

eller rent av färdinand


"jag trivs bäst häär, där jag har det luugnt och sköönt

och kan..eh..lyssna på vinden"


Så...dagen bjöd på en vandring i den närmsta omgivningen

egentligen var det väl  så här:

Jag tänkte gå in till city centre...men jaa...

jag vart väl lite disorienterad när jag kom ner från elfte våning

så jag gick åt HELT fel håll..och låt mig tillägga

att det här med vägskyltar verkar INTE vara någon

större favorit hos irländarna.

Efter en stunds vandrande insåg jag dock mitt misstag

men just då kom jag fram till Grand Canal

(som inte är så grand som den kanske låter)

och eftersom den var rätt söt å fridfull så vart det som så

att min promenad istället fick följa den,

det är så härligt å se grönt gräs, gröna buskar,

primula som blommar å svanar, gräsänder och vitfågel..

massa starar är det oxå..det e lite som vår.

Dessutom förärade solen mig med att hänga med på min promenad.

Efter kanske en och en halv timmes traskande bland

typiska små sten hus och affärer så bestämde jag mig dock

 för att leta mig tillbaka och ta LUAS (spårvagn) in till city.

Fast på väg mot den så passerade jag ju vårt hus igen

och värmen och en bok blev allt för lockande (å ja, tryggheten)

så jag bestämde mig för att mitt äventyr light var klart för idag.

 Skönt! =)


Emma kom hem runt 18, vi käkade pasta, surade några kilon och såg film


The sisterhood of the traveling pants


Egentligen en ganska tramsig film men ändå trevlig och rätt perfekt för en lite halvtrött publik som kanske inte hade fokus på topp..3 getingar..eller två och en tagg.


Det är ändå härligt att vara här,

lugnt å skönt och samtidigt spännande,

jag gillar det faktum att jag är själv dagtid,

det ställer lite krav på mig och det är en härlig känsla

att uppleva allt helt på egen hand.

Jag är redan nu rätt säker på att jag kommer återvända till Irland,

det finns otroligt mycke jag skulle vilja se på resten av ön,

skulle vilja vandra i Wicklow mountains, besöka Galway,

Kilkenny och Cork bland andra..kanske bila runt lite.

Har dock ägnat  mig åt en del trafikstudier idag

och snabbt insett att nä, jag kommer inte försöka köra bil

i någon större stad hära..Irland har europas högsta statistik

då det gäller trafikolyckor och det är allmänt känt

att här följs inte reglerna.

 Att bilarna har rött och man själv grönt betyder INTE att

man inte kommer bli överkörd.

Så först tittar man till väääänster och sedan hööööger.

så är det med det


Nä..nu ska jag försöka sova, det är tomt utan vännen må ni tro

tror dock att  jag fick med mig halva  hans pyjamas :)

Imorn blir det LUAS till Heuston å så en prom in till City Centre,

Guinness tänkte jag spara till onsdag tror jag..

har bestämt träff med Emman inne i stan

på Tesco (mataffär) då hon slutar, så det blir lite nya

kartarbeten kan jag tro...


over and out

sleep tight


Av M J - 19 januari 2009 12:57



även dödsångest etapp 2 gick fint

hamnade utmed nått mycket trevligt från borlänge

så det vart surrandes om musik, politik, filosofi och resor

å så plötsligt var vi framme i Dublin...tiden går fort när man har roligt =)

sa farväl till min flygkamrat (som jag faktiskt inte vet vad han hette)

och letade mig till bussen, skuttade av vid heuston station och tog LUAS till Fatima, därifrån var det typ 5 min promenad till Emma.

Det är ett superfint hus dom bor i med takterass å alllt.

Själv e jag  inkvarterad där uppe i det glasade uterummet, skit mysigt :)

Vinden viiiiner och det är grått och småregnigt..precis som man förväntar sig..ser dock ut som solen tänker bryta sig fram nu..


Planen är att ge sig ut pån staden...men jag segar lite

okay okay..jag erkänner...det är SKITSTORT!

När jag satt på bussen igår tänkte jag

"herregud, vad gör jag här?

jag skulle ju inte ens våga åka själv till stockholm"

Men ja..here I am..lite som en skrämd råtta..

var är mina skogar och berg?

Jag är INTE en stadsmänniska..period!


MEN ut ska jag...ska bara skrapa ihop mina prylar och bege mig..

Har lyckats lokalisera Guinness storehouse och St Patricks Cathedral här uppifrån och jag har en hög kartor i väskan..så det löser sig kan en tro =)


men jaa...top of the morning to ya all..


my home..


I'm going  out!


*plockar på sig sin allra modigaste min*

Av M J - 18 januari 2009 13:33


Jaha, då sitter man på arlanda då

etapp ett avklarad

and i'm alive =)


Har parkerat mig vid en "Robert's Coffee"med lilldatorn

tänkte man kanske skulle hitta sig nån mat å så

tog mig genom säkerhetskontrollen med bravur

alla vapen i behåll *moahahaha*


det är för övrigt jäävligt svårt navigera en tuchpad med torrhosta

bara så ni vet...men jag återkommer

det är snart dags för dödsångest nr två..

Av M J - 17 januari 2009 20:11



or NOT


fy jag borde ha börjat för lääänge sen

nu är jag här

halvvägs ner i resväskan

å inser ju egentligen att nää

allt det här kommer jag aaaldrig behöva

men vad gör man?

för tänk om?

dessutom vart jag tvungen låna päronens väska

den e apstor..fattar ni hur mycke som ryms där?

ofantliga mängder är svaret


Har spenderat tid med att försöka klura ut hur man tar sig till Emmans hus

tror jag har kläm på det nu, å det är ju trots allt ett engelsktalande land jag ska till..borde inte bli ett problem..

hihi, jag ska verkligen åka, det e ju gryyymt =)


Synd bara att man ska vara flygrädd..

jag brukar alltid vara den som flygvärdinnan kommer fram till

"går det bra?"

å så nickar jag lite stelt till svar

sanningen är att jag helst skulle ligga å kraffsa på nödutgången 

Och jag hamnar ALLTID vid någon förbannad snorunge

å det ihop med en flygtur e lika med döden..bara så ni vet

hmm..nja..jag litar helt enkelt inte på dom där

bevingade makapärerna, går tåget sönder kan jag knalla

pajjar båten kan ja simma, visst på atlanten är jag

nog rätt körd...men man kan ju fööörsöööka..

i ett plan kvittar det hur mycke jag än flaxar..it wont help me

men jaa...jag kanske överlever..

ni märker ju om det blir några fler inlägg ;)


Av M J - 16 januari 2009 10:18


vaknade med febern glatt stampandes takt på viljan

orkeslös ab

släpat mig till den svart-vita

med möda

traskat en KORT sväng med vännen

å nu vill jag helst dö

det här är sååå underbart

och det är ju hela två dagar tills jag åker mot dublin

jag hinner ju sääääkert bli frisk

som pricken över i så är vi redan kort på jobbet

and that equals:

Fröken Jannasdotter mooooot jobbet


piss å pest

snälla lindra mitt lidande...nån?


pressa några ipren å en del frukt

får alltid för mig att vitaminer ska göra susen

blir liksom sugen på skiten (förlåt hälsofreak)


Vem är du?

- Det är jag som är dööden


Ni får kanske öva ett tag på det där

det gäller att få den rätta lite slääpigaa och dramatiska rösten

men lycka till!


jag mår inte riktigt bra

det är kontentan av idag


Presentation


Il mio nome é Mia.
Mia é la Mia.

Jag heter Mia.
Mia betyder Min.

Det är jag.
Jag är min.
Och ingen annans.

Omröstning

Om du lägger en banan i en byrålåda och stänger, ligger den då kvar där?
 Ja, det är klart!
 Nej, den är borta..
 Det kan man aldrig säkert veta..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Guests 'n such


Ovido - Quiz & Flashcards